Pētījums: skolotāji būtiski ietekmē skolēnu tālāko attīstību
Apskatīt komentārus (0)
24.01.2012
Daudzi izglītības politikas veidotāji atbalsta viedokli, ka ir nepieciešams paaugstināt izglītības kvalitāti, taču šķērslis ir nespēja vienoties par to, kā vislabāk novērtēt un uzlabot skolotāju darba kvalitāti. Pētījuma autori skolotāju darba novērtēšanai ir izmantojuši un analizējuši pievienotās vērtības (value-added) metodi. Šī metode par kritēriju skolotāja darba novērtēšanai izmanto izglītojamo sekmes mācību pārbaudījumos. Izmantojot šo metodi, skolotāji tiek novērtēti kā izcili, labi un slikti skolotāji.
Pētījuma autori meklēja atbildes uz 2 galvenajiem jautājumiem:
1) vai pievienotās vērtības metode patiesi parāda skolotāju lomu skolēnu attīstībā un dzīvē?
2) vai skolotāji, kuru pievienotā vērtība ir augsta, spēj ilgstoši ietekmēt skolēnu sasniegumus vai arī viņu ietekme ir īslaicīga tikai sagatavojot mācību pārbaudījumiem?
Pētījuma rezultāti parāda, ka ikvienam skolotājam ir būtiska loma skolēnu attīstībā un turpmākajā dzīvē. Pamatskolas un vidusskolas skolotājiem, kuri veicinājuši skolēnu sekmību, ir liela nozīme arī skolēnu dzīvē ārpus akadēmiskās vides: ir samazinājušies pusaudžu grūtniecības gadījumi, arvien vairāk skolēnu pēc skolas beigšanas iestājas koledžā, kā arī šie skolēni nākotnē bieži vien saņem lielāku atalgojumu.
Visi uzskata, ka pedagoga darba kvalitāte ir ļoti, ļoti svarīga. Taču šis un līdzīgi pētījumi parāda, ka, iespējams, tas ir daudz svarīgāk nekā līdz šim esam domājuši. Atšķirība starp ļoti labiem un ļoti sliktiem skolotājiem būtiski ietekmē skolēna turpmāko dzīvi ilgtermiņā, stāsta Eriks A. Hanušeks ( Eric A. Hanushek), Hūvera institūta pētnieks, kurš ilgstoši ir veicis pētījumus izglītības politikas jomā.
Vairākās skolās Vašingtonā un Hjūstonā jau sāk izmantot kvalitātes mērījumu rezultātus pieņemot vai atbrīvojot skolotājus no darba, kā arī nosakot atalgojumu.
Ar The New York Times publicēto rakstu un pētījumu angļu valodā varat iepazīties šeit.